FANDOM

Arkanum Ducha zarządza interakcjami pomiędzy materialnym i duchowym      królestwami     Upadłego Świata.

Zajmuje się wspólnotą z duchami, manipulacją Esencją i kontrolą na Królestwem Cieni. Mag biegły w stosowaniu tego Arkanum może spojrzeć za Barierę, przywoływać duchy do obiektów, stworzeń lub bezpośrednio do materialnego królestwa, wchodzić w Cień, lub nawet tworzyć własne dwory duchów. To Arkanum jest przedewszystkim używane przez Thyrsusów, i właśnie z niego biorą swój tytuł Szamanów.
Spirit

Runa Ducha

Wpływy Edytuj

Egzorcyzmy, Królestwo Cieni, odzyskiwanie dusz, duchy, Bariera.

Natura i Moc Edytuj

Arkanum Ducha jest Subtelnym Arkanum dla Nieziemskiej Krainy Pierwotnej Dziczy, z której także energie Arkanum Życia wypływają. Pierwotna Dzicz jest miejscem gdzie nawet sama ziemia wydaje się żywa. Kraina jest zacinana przez żywioły, burze zderzają się o siebie przez nieboskłon jakby bronie wojujących bogów. To przypuszczenie, mimo, że poetyckie, jest prawdziwe. Pierwotna Dzicz jest ożywiona potężnymi duchami, zamieszkującymi każdy fenomen czy zjawisko tutaj. W rzeczy samej, Kraina jest żywa, swoim własnym duchem 10 rangi, i wszystko w niej jest komórką ciała w niebiańskim organizmie. Z separacją Nieziemskich Krain i Królestwa Cieni od materialnego świata, Upadły Świat nie jest taka pełny duchów jak kiedyś. Ale one nie odeszły.

W porównaniu do większości Subtelnych Arkan, główne królestwo wpływów Arkanum Ducha pozostaje w Upadłym Świecie, nie oddzielone od planu materialnego przez Otchłań. To jest Królestwo Cieni. Mimo, że technicznie jest częścią Niewidocznych Królestw, Królestwo Cieni jest bliższe materialnemu światu niż Nieziemskiemu. Nadal jest twardy mur miedzy nimi, Bariera, ale ta barykada jest słabsza niż ta z Otchłani, i jej siła się zmienia. W miejscach, zwanych Wyrwami, Bariera nawet nie istnieje i nawet tam gdzie jest ona mocna, zdeterminowany podróżnik z obu stron może ją spenetrować, z użycie odpowiednich narzędzi.

Dla magów, Arkanum Ducha dostarcza narzędzi. Może być użyte do przejścia przez Barierę, lub by przywołać coś z drugiej strony. Wystarczająco potężni czarodzieje mogą nawet materializować takie istoty w ich prawdziwej formie po drugiej stronie jej, bez potrzeby by pętać je do obiektów lub istot. Czyniący może zmienić siłę Bariery, wiązać Chowańców do śmiertelnych panów, rozrywać Korpus lub nawet tworzyć tarcze przeciw ich mocom lub wybudzać duchy uśpione w obiektach. Może tworzyć przejścia przez Barierę, pozwalając podróżnym przejść do i z Zmierzchu i może regulować dostęp do tych dróg. Może one przyłączać skradzione dusze do ich oryginalnych właścicieli lub przechowywać je wewnątrz obiektów. Jego moce mogę leczyć ciała duchów, tkać Esencję z Many i przechowywać ją w pojemnikach lub obdarowywać nią sprzymierzone duchy, zmieniać naturę duchów lub tworzyć nowe, nawet nadawać sobie rangę w dworze duchów. Jak moc maga korzystającego z Arkanum Ducha rośnie, zaczyna on być coraz mniej i mniej być z tego świata, przywiązany do jednego z kilku Niewidocznych Królestw które nadal mogą być dosięgnięte i dotknięte przez ludzkość.

Rangi Mistrzostwa Edytuj

Nowicjusz (●) Edytuj

Z mocą pierwszego stopnia mistrzostwa, Nowicjusz Ducha zdobywa moc widzenia, słyszenia i rozmawiania z duchami w ich własnym języku. Może określić siłe Bariery otaczające go okolicy korzystając ze Wzroku Maga, wykrywać obecność istot duchowych opętujących cielesne istoty i może budzić duchy materialnych obiektów troszkę, ale nie naprawdę przebudzić je tylko zrobić korzystanie z nich troszkę łatwiejsze.

Czeladnik (●●) Edytuj

Drugi poziom mistrzostwa pozwala Czeladnikowi Ducha dać swoją percepcje Bariery na innych i może on wejrzeć przez Barierę w prawdziwe Królestwo Cieni. Może przywoływać mniejsze duchy ( konkretnego ducha lub po prostu duchy w ogóle, jak zechce ) by przybyły do niego. Ten przymus może być dobrowolny lub wymuszony, ale nie może zmusić przywołanego ducha do manifestacji lub wydawać mu rozkazy jeszcze. Mag może tworzyć dzbany dusz, pojemniki w których można przechowywać oderwaną od ciała duszę. Może sięgnąć przez Barierę i Zmierzch, pozwalając mu na fizyczną interakcję z duchami i duchowymi obiektami, i pozwalać im na oddziaływanie na niego. Jego moce mogą być użyte do zmiany siły lokalnej Bariery, tak długo jak jest to w okolicy Źródła, i może on tworzyć Tarczę by chronić siebie przed fizycznymi atakami lub efemerycznymi istotami.

Uczeń (●●●) Edytuj

Uczeń Ducha, z trzecim poziomem mistrzostwa, może tworzyć pakty z chętnymi duchami, robiąc sobie Chowańca. Może on bezpośrednio oddziaływać na Korpus ducha, przekształcając go  lub leczyć rany z jego substancji. Może on odprawiać egzorcyzmy, wyrzucając opętującego z jego gospodarza i może bezpośrednio rozkazywać mu magią, zmuszając je do poddaniu się jego woli. Jego zdolność do wezwania duchów  zwiększa się, pozwalając mu wezwać duchy wszystkich poziomów mocu do siebie, jednak nadal nie może zmusić ich by zamanifestowały się bezpośrednio w planie materialnym. Może tworzyć tarcze by odpierać Numina używane przez duchy, jak również dary wykorzystywane przez wilkołaki. Może tworzyć przejścia przez Barierę, pozwalając na bezpieczną podróż z Królestwa Cieni do świata materialnego ( jednak duchy które wchodzą do świata tą drogą przybywają w stanie Zmierzchu ). Duchy nieożywionych obiektów mogą być obudzone do działania, otrzymując inteligencje, ograniczoną ilość mocy która rośnie z czasem i zdolność do działania na istotu w Zmierzchu. Mag może ponownie dołączyć odłaczoną duszę do oryginalnego właściciela, i może sięgnąć bezpośrednio w Cień, pozwalając mu na interakcje z spirytualnym światem ( i także pozwalając duchom tam na interakcje z nim ).

Adept (●●●●) Edytuj

Adept Ducha, korzystając z czwartego poziomu mistrzostwa, może tworzyć Święte Torby Medyczne, zwyczajny obiekt który może przechowywać spirytualną Esencję. Może one przekazywać tą Esencję z torby lub ducha  lub locusa i podarować go innemu duchowi lub umieścić go w innym pojemniku. Jego moc do pętania chowańców rośnie, pozwalając mu obdarzać nimi innych. Może on tworzyć fetysze, zamykając duchy wewnątrz przedmiotów by móc korzystać z ich mocy, lub pętać jako strażników ludzi, obiektów lub miejsc. Zdobywa zdolność kontroli dostepu do dróg duchów, zakazując dostępu tym których nie nie chce ich udostępniać. Może pętać duchy do planu materialnego, więżąc je w Zmierzchu, chyba że posiadają moc materializacji, lub zmuszać te duchy do opętywania żywych istot, chętnych bądź nie.

Mistrz (●●●●●) Edytuj

Na piątym poziomie mistrzostwa, moc Mistrza Ducha o oddziaływania na siłę lokalnej Bariery jest tak wielka, że może zwiększać lub zmniejszać ją bez potrzeby Źródła w okolicy. Może tymczasowo zmieniać moce, wpływy i fundamentalną naturę ducha, lub nawet tworzyć takiego z niczego. Może on nadawać materialne formy duchom ze Zmierzchu i wysyłać w plan materialny, nawet jeśli nie mogły by one tam się zmaterializować, jak również tworzyć bezpieczne schronienia w Królestwie Cieni. Może także tworzyć dwory duchów samemu, w którym jest najpotężniejszym szlachcicem, dając sobie rangę ducha w tym procesie. Duchy niższej mocy będą chciały dołączyć się do tego dowru, i może dzięki temu on szybko zdobyć wielkie wpływy nad lokalne Królestwem Cieni.

Arcymistrz i Powyżej (●●●●●●+) Edytuj

Jak ze wszystkimi Arkanami, zwłaszcza Subtelnymi, zdolności pod kontrolą arcymistrza Ducha nie są znane lub rozumiane przez Przebudzonych. Jakiekolwiek spekulacje w tej materii czynione przez magów są czystym gdybaniem. Jednak jakieś przypuszczenia mogą być zrobione na temat tych mocy. Mistrzowie Ducha mogą tymczasowo przyjąć rangę wśród duchów, przechodzić jak im się podoba pomiędzy światem spirytualnym a materialnym, zmieniać siłę Bariery i przywoływać duchy w plan materialny ze Zmierzchu. Arcy mistrz może poprawiać te moce, robiąc z siebie pomniejsze bóstwo w świecie duchów, wypędzać innych do Królestwa Cieni jako ich więzienia czy rozrywać Barierę na wielkim zasięgu i korzystając z tego przywoływać hordy duchów ze Zmierzchu. Możliwe, że opowieści o duchowych inwazjach z innych światów są tak naprawdę opowieściami o arcymistrzach Ducha próbujących zawładnąć Ziemią. Jego moc na duchami i Cieniem może zrobić z niego potencjalny cel dla wilkołaków lub duchów próbujących zachować status quo, ale gdy jego moc jest tak wielka, że może on kontrolować nawet najpotężniejsze z tych istot jak kukiełki lub ostatecznie zniszczyć je samym słowem i gestem, czemuż miał by się obawiać?

W Połączeniu Z Innymi Arkanami Edytuj

Pierwsza Edytuj

Adept zarówno Ducha jak i Pierwszej może zamieniać swoją Manę w Esencję i obdarowywać tą Esencją duchy jako przedmiot handlu lub przechowywać w pojemnikach na późniejsze wykorzystanie. To zaklęcie jest często używane by zwabić chowańca lub stworzyć fetysz.

Śmierć Edytuj

Mistrz Ducha i Uczeń Śmierci może przywoływać cienie i natchnąć je przewodnim duchem, tworząc plamę wściekłej ciemności która służy jako niewolnik dla rzucającego. Ta cienista istota może być zamknięta wewnątrz zwłok, albo poprostu używana w niespętanej formie, jak mag tylko zapragnie.

Referencje Edytuj

MTAw: Mage: The Awakening Rulebook, pp. 245-256

Więcej z Fandomu

Losowa wiki